סרט תדמית הוא כמו אוויר לנשימה – סודות מקצועיים על הפקת סרט תדמית אמין שעובד בשבילך.

תן לי לנחש...הגעת למסקנה שאתה צריך סרט, פנית לחברת הפקה, ללא ידע מוקדם בתחום, ביקשת הצעת מחיר לסרט תדמית בלי לדעת בדיוק מה אתה צריך ומה התהליך. קיבלת הצעת מחיר לסרט תדמית או סרטון תדמיתי עם הרבה אפסים והתחלת לתהות האם זו הדרך היחידה להפיק סרט תדמית טוב ומקצועי עבור העסק או העמותה שלי?
ליתר בטחון בדקת אצל חברה נוספת וגם כאן המחיר היה פחות או יותר דומה אלא שאלה גם הוסיפו ואמרו שאם כבר אתה משקיע בסרט תדמית אז זה חייב להיות עם קריינות מקצועית, 3 ימי צילום ו4 אנשי צוות, אחרת זה ממש לזרוק כסף לפח...?! אז אמרו.

מה אני מנסה לומר? סרט עושים באהבה או לא עושים בכלל.
וזה נכון גם לגבי סרטי תדמית.
קודם כל ולפני הכל חשוב לדעת למי אתם פונים, ומה המטרה שלשמה אתם מפיקים את הסרט.
נשמע טריוויאלי?
אבל המציאות והנסיון שלי הוכיחו שרוב הלקוחות שמגיעים לעשות סרט תדמית גם אם הם בעלי רקע ארגוני או עסקי מצוין, טועים לחשוב שהפקת הסרט מתחילה ונגמרת בנושא הטכני של הפקה, צילום ועריכה.
חשוב לזכור שאתם אלה שמכירים ומבינים את הארגון או העסק הכי טוב, ואת קהל היעד אליו הוא מיועד, יותר טוב מיועצי המיתוג שלכם ויותר טוב מחברת ההפקה.

אז לעשות סרט לבד? את זה לא אמרתי.
אבל להיות מעורבים בתהליך ההפקה? זה כן.
בררו לעצמכם מה המטרה, מי קהל היעד, מה המסרים העיקריים שאתם רוצים להעביר.
ומה החלק של חברת ההפקה? לוודא שאתם יודעים מה אתם צריכים ולתרגם את זה באופן הכי מקצועי ויצירתי לסרט חי ונושם לפי התקציב, לוחות הזמנים ושאר מיני ירקות...

אז איך עושים את זה? ואיך לא להתבלבל מהצעות מחיר סותרות ומבלבלות עמוסות במילים לועזיות והמלצות סותרות על מה נחוץ מה מיותר ומה יהיה התאבדות אמנותית? קיבלת הצעה לסרטון תדמיתי, קליפ שיווקי וסרט תדמית ותהית מה בדיוק ההבדל ביניהם?

כבר נעשה סדר בבלגן...כולל עשה ואל תעשה לסרט תדמית מוצלח ושבירת כמה מיתוסים בתחום הפקת הסרטים. וסליחה מראש אם המאמר הזה ירגיז מישהו, אין לי כוונה לצאת במלחמה אלא לתת כלים אמיתיים לאותם לקוחות שכל מה שהם רוצים זה באמת רק להפיק את הסרט תדמית שלהם בשלום ובלי נזקים מיותרים לנפש או לממון, ואם אפשר שבדרך הסרט ימלא את המטרה שלשמו הופק...

סרט תדמית מתחיל באפיון או בשפה המקצועית – תחקיר.
תחקיר, אפיון סרט, תכנית הפקה, לא משנה איך יקראו לזה בחברת ההפקה, וגם אם הם לא בדיוק עובדים בדרך הזו, חשוב שלך כלקוח יהיה ברור מה אתה צריך – אתה לא אמור להבין בסרטים, אלא להבין על איזה צורך יענה סרט התדמית שאותו אתה מפיק, למי הוא מיועד, איפה הוא יוקרן, התשובות לשאלות אלה הן קריטיות לקבלת החלטות לגבי סוג הסרט שאתה צריך. סרט שאמור להרשים ולמתג הוא שונה במהותו מסרט שאמור לרגש. כמובן שניתן לענות על כמה מסרים בסרט אחד אבל... תפסת מרובה לא תפסת, ככל שננסה לרצות את כולם נסתכן בלהפסיד את כולם. בדיוק כמו שבקמפיין שיווקי ברשת תשתמש בדף נחיתה שונה עבור מוצר הפונה לקהל יעד שונה, גם בסרטים מומלץ לערוך גרסאות שונות לסרט ובכך לייחד אותו לקהל יעד שונה. אפיון הסרט ישפיע גם על אורך הסרט, הסגנון הצילומי, שפות, מוסיקה, קריינות (– שבה עוד נדבר בהמשך...) וכל המרכיבים האלה כמובן משפיעים על המחיר באופן ישיר.

מחזון לעשיה...
עכשיו שהבנתם מה אתם צריכים, ואולי אפילו יש לכם רעיון, כדאי לבחון את זה מול התנאים, לוחות הזמנים והתקציב.
כן התקציב... אף אחד לא אוהב להוציא יותר ממה שהוא תכנן ולכן התכנון הוא חשוב.
לא כדאי להתגלגל ולבדוק אם יום צילום אחד מספיק לצורך צילום 4 אתרי צילום שונים ברחבי הארץ ובסוף היום לגלות שהספקתם אתר וחצי, ואופס צריך להוסיף עוד צילומים וכמובן מחיר העריכה משתנה כי יש פתאום עוד חומרים... או לגלות רגע לפני סיום העריכה שלא לקחתם בחשבון עלויות תרגום, או תשלום זכויות יוצרים על המוסיקה או את עלויות הקריינות (שעוד אגיע לזה בהמשך...) הכוונה שלי היא לא לייאש אתכם, אלא להציע דרך שקולה ובהירה להפיק סרט תדמית מוצלח כשעינכם בראשכם ותקציבכם בידכם...

לחלום בגדול! אבל להתחשב בנתונים...
חייבת לעשות הפסקה קטנה לסיפור קצר...לפני כמה חודשים ישבנו בפגישה עם חבורה נכבדה של אנשים שהיתה מורכבת ממנהל צעיר ואנרגטי, סמנכ"לית, רכז פרויקטים ואחראי שיווק לפגישת היכרות ראשונה ויעוץ ללא כל התחייבות עבור הפקת סרט תדמית לארגון.

היתה פגישה מאוד נחמדה, יצירתית, שופעת רעיונות והתלהבות, דיברנו על מסרים, הגדרנו את החזון... מישהו הציע אנימציה, אחר הציע סגנון עלילתי, דיברנו על צילומים בפריסה ארצית בכמה מוקדים... ומעל כל זה היה גם דד-ליין קצר ומאתגר והיתה אווירה טובה של התלהבות ויצירה... עד שהגענו לתקציב. בסופו של דבר הם החליטו לעשות מצגת בפאוור-פוינט בכוחות עצמם. שזה גם בסדר גמור, אבל רחוק מלהיות סרט תדמית.
אז למה סיפרתי לכם את זה?
כי לפני שחושבים על איך אני רוצה שהסרט שלי יראה ובאיזה סגנון, חשוב מאוד לדעת שני דברים.
אחד - למה אני רוצה או יותר נכון צריך סרט תדמית? או במילים אחרות מה המטרה ומה התוצאה שאני מצפה לה כתוצאה מהצפיה בסרט ע"י קהל היעד שלי?
והשאלה השניה היא – מה התקציב שאני מוכן/ יכול / רוצה להשקיע בסרט תדמית?
כשיש לכם אפיון מטרות וצרכים וגם תקציב אז הרבה יותר פשוט להתמקד במטרה ולבחון כל הצעה ורעיון שעולה – (ולא משנה מי העלה את הרעיון...חברת ההפקה, חבר עסקי או מישהו מהצוות שלך) אם הרעיון הזה באמת משרת את המטרה ועומד בתקציב או שזה רעיון יצירתי ומיוחד אבל בעצם מיותר.

קריינות מקצועית - מומלץ, חובה או מיותר?
ועכשיו לנושא הקריינות שהוא בעצם רק קצה הקרחון של נושא רחב יותר המשקף גישה שלמה של חיים ויצירה. לתכנן זה חשוב, כבר הדגשנו ואמרנו... אבל - כשהכל מתוכנן מדי, זה מורגש, ולא לטובה... זה מושלם מדי וזה הולך ומתרחק מהמושג אמינות.

שאלה: אז לא ללמוד משפטים מנצחים בע"פ?

תשובה: לא. רק אם אתה שחקן, ושחקן טוב.

שאלה: אבל אני לא "פרנזטור", אני מנהל/ איש מקצוע/ איש פשוט... (מחק את המיותר) איך אדע מה להגיד?

תשובה: נכון. אבל לא מדובר בשידור חי. המראיין ישאל אותך את השאלות הנכונות שהכינונו מראש ואתה תענה כפי יכלתך, אולי תדרש לענות שוב בקצרה או מזווית אחרת... והודות לפלאי הטכנולוגיה, קיימת היום ב"ה אפשרות לערוך ולהפוך את הראיון המגומגם לחלק ורהוט מבלי לפגום בטבעיות של המשפט, ובתחושת האמינות שמשדר אדם שניכר עליו שאינו קורא מטקסט.

ומה לגבי קריינות? או הקריינות... ובכן. יש קריינות רכה, דרמטית, גברית או נשית...

קריינות טובה ומקצועית עושה רושם מאוד טוב ומקצועי. אבל לא תמיד זה הרושם שאנחנו מחפשים. למה אני מתכוונת? הרי אנחנו רוצים להרשים לא?

בעיניי קריינות משולה לאבקת מרק במקרה הרע ולתבלין משובח במקרה הטוב.
מה הקשר אתם שואלים? מיד ההסבר. כששמים בסיר אחד הרבה מרכיבים חסרי טעם משל עצמם, או לא מספיק מרכיבים או יותר מדי מרכיבים, אז חסר האיזון הנכון שהופך את התבשיל הזה למאוחד וטעים ובעיקר אכיל ומזמין, אז מה עושים? מוסיפים אבקת מרק. ופתאום המרק מאוחד ויש שיגידו טעים. מרשים.
במילים אחרות – ברוב המקרים, הקריינות היא אילוץ שתפקידו להדביק חלקים לא קשורים, לכסות על העובדה שבלעדיה אין סיפור, להציל את החומר המצולם שכעומד בפני עצמו אינו מצליח לספר סיפור בתמונות – וזה הרי הקולנוע על רגל אחת – סיפור בתמונות.

ובמקרה הטוב? קריינות משולה לתבלין טוב. תזרמו איתי רגע...נניח שתכננתם את המרק מראש, החלטתם על מרק סיני, הוספתם בצל לבן, בצל ירוק, תירס ואפילו פטריות טריות. לא שכחתם גם מלח ואפילו ביצה מקושקשת... טעמתם וזה ממש הכיוון הנכון... רק חסר קצת סויה/ שמן סומסום / אגוז מוסקט/ פלפל אנגלי... (מחק את המיותר) חסר את אותו תבלין שידגיש את הטעמים שכבר נמצאים במרק ויעשה אותו פשוט מושלם. קריינות כזו שבאה בטוב טעם בזמן ובמקום הנכון ולא מרוחה בלי פרופורציה מתחילת הסרט ועד סופו, ולא מבטלת את זכות הדיבור של המרואיינים, שבאה להדגיש את המסרים החשובים זו קריינות הגיונית שבאה לשרת מטרה ולא מגיעה כמטרה בפני עצמה מתוך הנחת יסוד שחייבים קריינות.

אבל זה באמת תלוי בנושא הסרט, במורכבות הנושא, ובאורך הסרט הרצוי.
כשמדובר בסרט קצר 2-3 דקות, עם נושא מורכב ופרטי מידע חשובים, הקריינות תשרת אותנו מצויין, תחסוך לנו זמן ותאפשר לנו ביתר הזמן לרגש ע"י ראיונות קצרים ואמינים.

אבל גם סרטים ללא קריינות יכולים לעבוד מצויין, בעיקר כשיש מרואיינים טובים שיכולים להעביר את המסר. נכון שזה דורש עריכה יצירתית, סבלנות, כתיבת שאלות מתאימות ורגישות לשאול ולכוון בזמן הצילומים את המרואיין... זה גם דורש מחשבה בחיבור חלקי הסרט עם חוט מקשר אינטגרלי שיוביל את הסרט מנושא לנושא באופן מתמשך ולא טכני, נכון.
אבל התוצאה היא הרבה יותר אמינה ומשכנעת. תחשבו בעצמכם, מה יותר אמין? (לא מרשים, אמין!) סרט דוקומנטרי נטול קריינות? או פרסומת עם קריינות מקצועית ורהוטה?

דווקא בגלל שאתם לא שחקנים והעסק או הארגון שלכם הוא לא הצגה, (אלא אם כן אתם באמת שחקנים ויש לכם הצגות שתרצו לשווק....) תסמכו על אנשי המקצוע שידעו להביא אתכם בטבעיות שלכם אבל הכי טובים ורהוטים שאפשר, ולייעץ לכם אם קריינות במקרה שלכם היא צורך אמיתי או שזה פשוט מיותר.

שיהיה בהצלחה, ניתן לתאם איתי פגישת יעוץ ללא כל התחייבות להפקת סרט תדמית או קליפ שיווקי או סרטון תדמית... לפרטים נוספים, דוגמאות סרטים ומאמרים נוספים בתחום מוזמנים לשוטט באתר...